شرکت‌های سونی و مایکروسافت از گذشته تا به حال از مهم‌ترین رقیب‌های یکدیگر در تولید کنسول‌های بازی به شمار می‌روند. این رقابت با تولید کنسول‌های نسل نهم به اوج خود رسید. اگر از دنبال‌کنندگان نسل‌های جدید کنسول بازی هستید و برای خرید میان پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس تردید دارید ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. در ادامه این دو محصول را از نظر کیفیت گرافیک، مشخصات فنی، طراحی، بازی و… مقایسه خواهیم کرد. در انتهای مقاله و پس از بررسی ویژگی‌های کنسول‌های ps۵ و xbox series محصول برتر را معرفی خواهیم کرد.

 

PS5 بهتر است یا Xbox series x؟

ویدئوی بررسی و مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

 

معرفی کنسول ‌های PS۵ و Xbox series x

صنعت گیم، یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌های جهان است. محبوبیت بالای این صنعت و دنبال‌کنندگان متعهد آن، فعالان عرصه بازی را به چالش‌های بزرگی کشانده‌اند. به طوری که رقابت بازی سازان و شرکت‌های تولید‌کننده کنسول، سال‌ها است که از داغ‌ترین بازار‌ها برخوردار بوده‌اند. شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات تکنولوژی برای ارتقا سطح کنسول‌های خود هزینه و وقت زیادی را صرف تولید این محصول در بالاترین کیفیت ممکن کرده‌اند. در ادامه به معرفی دو مورد از بهترین کنسول‌های موجود یعنی ps۵ و xbox series x خواهیم پرداخت.

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید 

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید 

شرکت معتبر سونی که سال‌ها است با ارائه کنسول‌های پیشرفته رقبای خود را به چالش می‌کشد در سال ۲۰۲۰ میلادی از جدیدترین محصول خود یعنی PS۵ پرده‌برداری کرد. این کنسول که نهمین نسل از کنسول‌های بازی به حساب می‌آید و در دو مدل پلی استیشن 5 استاندارد و پلی استیشن 5 دیجیتال تولید می‌شود، توانسته به وسیله ارائه بازی‌های ویدیوئی اختصاصی و سخت‌افزار با کیفیت جایگزین به مراتب بهتر نسل‌های قبلی خود شود.

Xbox series x کنسول نام آشنای نسل نهم شرکت مایکروسافت است. این شرکت که از رقیبان سرسخت کمپانی سونی در عرصه کنسول به حساب می‌آید این محصول را در سال ۲۰۲۰ میلادی روانه بازار کرد. کنسول xbox series x نیز نسل نهم کنسول‌های تولید شده است.

 

مقایسه ps۵ و xbox series x از نظر طراحی ظاهری

یکی از جنبه‌هایی نسبی کنسول‌ها، طراحی ظاهری آن‌ها است. از آنجایی که درصد‌های متفاوتی در مورد حساسیت کاربران نسبت به طراحی ظاهری کنسول‌ها وجود دارد از اصطلاح نسبی برای معرفی آن استفاده کردیم. با این حال در مورد مقایسه طراحی دو کنسول ps۵ و xbox series x می‌توان به طراحی ساده‌تر کنسول Xbox series x اشاره کرد. ظاهر این کنسول اگرچه پیچیدگی و طراحی خاصی ندارد اما به نوع خود جذاب است. حجم کمتر Xbox Series X نیز به دلیل راحتی که برای حمل و نقل ارائه می‌کند از مزایای طراحی شرکت مایکروسافت به حساب می‌آید.

 

مقایسه ps۵ و xbox series x

 

شرکت سونی برخلاف مایکروسافت در طراحی ظاهری محصول خود سلیقه بیشتری به خرج داده است. این پلی استیشن طراحی عمودی و کشیده دارد. طراحی‌ نوار‌های آبی ال‌ای دی پلی استیشن پی اس فایو کاملاً هماهنگ با کنترل این دستگاه است. از دیگر تفاوت‌های ظاهری کنسول پلی ااستیشن 5 با کنسول ایکس باکس سری ایکس می‌توان به پایه عمودی آن اشاره کرد. چنانچه نسبت به ظاهر کنسول حساس هستید بهتر است کنسول پی اس فایو را انتخاب کنید.

مقایسه ps۵ و xbox series x

مقایسه ps۵ و xbox series x از نظر سخت‌ افزاری

مشخصات ظاهری و زیبایی کنسول شاید یکی از آخرین مسائلی باشد که توسط یک گیمر حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما سخت‌افزار درست در نقطه مقابل آن قرار دارد. سخت‌افزار قوی چیزی است که لذت بازی حرفه‌ای و بدون مشکل را تضمین می‌کند و بیش از هر چیز باید به آن توجه شود. شرکت‌های سونی و مایکروسافت هر دو از معتبرترین شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی هستند با این حال تفاوت‌هایی در میزان کیفیت محصولات آن‌ها وجود دارد. بخش پردازنده و گرافیک کنسول‌های ps۵ و xbox series x دارای تفاوت‌هایی هستند که به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

از نظر پردازنده گرافیکی کنسول xbox series x با قدرتی برابر ۱۲ ترافلاپلاس و ۵۲ واحد محاسباتی در شرایط بهتری نسبت به کنسول ps۵ قرار دارد. محصول شرکت سونی با پردازنده گرافیکی 10.28 ترافلاپس و ۳۶ واحد محاسباتی هنوز یکی از بهترین کنسول‌ها از نظر قدرت سخت‌افزاری است. با این حال نسبت به کنسول xbox series x در مراتب پایین‌تری قرار دارد.

 

مقتیسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

 

شرکت مایکروسافت در مورد قدرت پردازنده مرکزی نیز چند قدم هرچند کوتاه نسبت به پی اس فایو سونی جلوتر است. پلی استیشن پی اس فایو، پردازنده مرکزی (CPU) با هشت هسته با فرکانس متغیر 3.5 گیگاهرتز دارد. در حالی که کنسول xbox series x به دلیل داشتن سی پی یو‌ هشت هسته‌ای با فرکانس 3.8 گیگاهرتزی قادر است بازی‌ها را چند صدم ثانیه زودتر از کنسول پی اس فایو لود کند.

 

مقتیسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

با وجود این تفاوت‌های ریز و کوچک هر دو کنسول از نظر پشتیبانی از HDR، رزولوشن ۴K، حافظه ۱۶ گیگابایتی و ۱۲۰ فریم بر ثانیه در شرایط یکسانی قرار دارند و می‌توانند کاربر را کاملاً راضی نگه دارند.

 

مقایسه ps۵ و xbox series x از نظر بازی

کنسول‌های ps۵ و xbox series x به طور کلی قادر به اجرای دو دسته بازی هستند. اولین دسته، بازی‌هایی هستند که روی PC بالا می‌آیند. این دسته از بازی‌ها قابلیت اجرا روی هر دو کنسول را دارند. بازی‌های دسته دوم بازی‌هایی هستند که شرکت‌های سونی و مایکروسافت برای کنسول‌های خود طراحی کرده‌اند. این بازی‌ها مناسب پلی استیشن مخصوص خود هستند و حالت انحصاری دارند.

یکی از عواملی که باعث رضایت خاطر شما از کنسول خواهد شد، مطابقت بازی‌های اختصاصی آن با سلیقه شما است. توصیه می‌شود قبل از خرید یکی از محصولات ps۵ یا xbox series x حتماً درباره بازی‌های اختصاصی آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید 

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید 

از مطرح‌ترین بازی‌های اختصاصی کمپانی سونی می‌توان به سری God of war، سری Uncharted ،Ghost of Tsushima، سریSpider man ،Deadpool ،Sackboy: A Big Adventure ،Returnal Demon’s Souls ،Horizon Forbidden West، سری The Last of Us اشاره کرد.

 

PS5 بهتر است یا Xbox series x؟

 

Microsoft Flight Simulator، سری Halo ،Quantum Break، سری Forza Horizon، سری Gears of war، سری Forza Motorsport نیز از بازی‌هایی انحصاری هستند که کنسول‌های کمپانی مایکروسافت قادر به اجرای آن هستند.

از نظر بازی، شرکت مایکروسافت نسبت به سونی در مراحل بهتری قرار دارد. شواهد نشان می‌دهند شرکت مایکروسافت هزینه و وقت زیادی را صرف ارتقاء سطح بازی‌های انحصاری خود می‌کند. با این وجود می‌توان آینده درخشانی برای کنسول‌های ایکس باکس و شرکت تولید‌کننده آن پیش‌بینی کرد. Xbox Game Pass Ultimate یکی از عواملی است که قدرت بیشتر کمپانی مایکروسافت در زمینه بازی‌های انحصاری را نشان می‌دهد.

 

PS5 بهتر است یا Xbox series x؟

 

سرویس Xbox Game Pass Ultimate امکانی است که به صورت ماهیانه با پرداخت ۱۵ دلار (معادل شصت هزار تومن در ایران) شارژ می‌شود. این مبلغ در مقابل خدمات این سرویس کاملاً به صرفه به نظر می‌رسد؛ چرا که پس از مجاز شدن برای استفاده از آن می‌توانید به بیشتر از صد بازی دسترسی داشته باشید. با وجود به توجهی شرکت سونی نسبت به این امکان، مایکروسافت پس از سرویس قبلی سرویسی به نام PS Plus Collection را نیز ارائه کرده است؛ با این وجود سرویس جدید این کمپانی نسبت به Xbox Game Pass Ultimate شانس کمتری دارد.

با وجود توضیحات این بخش به نظر می‌رسد xbox series x از نظر فنی نسبت به رقیب ژاپنی خود از امتیازی بیشتری برخوردار است. با این حال سلیقه کاربر می‌تواند باعث تفاوت امتیازات این بخش شود.

 

مقایسه PS۵ و Xbox series x: پردازنده گرافیکی (GPU)

شرکت مایکروسافت در طراحی کنسول Xbox Series X از پردازنده گرافیکی شخصی‌سازی شده AMD استفاده کرده است. این پردازنده ۵۲ واحد پردازشی (CU) با فرکانس 1.82 گیگاهرتز و 12.1 ترافلاپس قدرت خام گرافیکی دارد و معماری RRNA ۲ را به کار می‌برد. کنسول ژاپنی پی اس فایو نیز پردازنده گرافیکی با معماری مشابه رقیب آمریکایی خود دارد. این در حالی است که فرکانس عملیاتی متغیر پی اس فایو ۲. ۳۳ گیگاهرتز است و ۳۶ واحد پردازشی دارد و قدرت خام گرافیکی آن 10.3 ترافلاپس است.

 

مقایسه PS۵ و Xbox series x

 

در نتیجه کنسول Xbox Series X با 1.8 ترافلاپس نسبت به پردازنده گرافیکی کنسول پی اس فایو از قدرت خام بیشتری برخوردار است. با این وجود هردو کنسول به دلیل داشتن معماری RDNA ۲ برای ری تریسینگ مشکلی نخواهند داشت.

به نظر می رسد مایکروسافت از نظر ارتقاء سطح گرافیک خود عملکرد خوبی داشته و کیفیت بی نظیری را برای نمایش ارائه داده است. اگر گرافیک برای شما اهمیت بالایی دارد می توانید این کنسول آمریکایی را برای بازی های خود انتخاب کنید.

 

مقایسه ps۵ با xbox series x از نظر سازگاری با بازی ‌های نسل قبل

هر دو کمپانی در ساخت کنسول‌های خود به اندازه کافی به سازگاری با بازی‌های نسل قبل توجه به خرج داده‌اند. شواهد نشان می‌دهد کنسول ایکس باکس سری ایکس در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به رقیب ژاپنی خود دارد. کنسول Xbox Series X طوری طراحی شده است که علاوه بر اجرای بازی‌های Xbox One قادر به اجرای بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ نیز هست. این کنسول پرقدرت به بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ محدود نمی‌ماند و می‌تواند بازی‌های مربوط به نسل‌های قدیمی‌تر را نیز اجرا کند.

 

 ایکس باکس سری ایکس یا ps۵

 

با وجود اینکه کنسول نسل نهم مایکروسافت قادر به اجرای کنسول‌های چند نسل پیش خود است، کنسول پلی استیشن 5 تنها قابلیت اجرای بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 را دارد و بازی‌های قدیمی‌تر قابل اجرا روی این کنسول ژاپنی نیستند. با این اوصاف برنده این بخش به وضوح کنسول ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت است؛ چرا که دوستداران بازی‌های نسل‌های گذشته کنسول‌های مایکروسافت می‌توانند بازی‌های مورد علاقه خود را در کنسولی با کیفیتی به مراتب بالاتر از کنسول‌های قدیمی اجرا کنند. از آنجایی که بازی‌های انحصاری نسل قبل مایکروسافت نیز از بهترین بازی‌های تولید شده است، احتمال ادامه داشتن علاقه به اجرای آن هنوز وجود دارد؛ در نتیجه مایکروسافت در یک مورد دیگر نیز نسبت به رقیب خود یعنی سونی، بهتر عمل کرده است.

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید 

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید 

مقایسه دسته ps۵ و xbox series x

دسته شاید از نظر افراد عادی ارزش زیادی نداشته باشد؛ در حالی که یک گیمر واقعی می‌تواند ساعت‌ها در مورد ویژگی‌های یک دسته خوب صحبت کند و اهمیت دسته در بالا رفتن کیفیت بازی را به اثبات برساند. از طرفی خرید کنسول‌های گران قیمتی مانند ps۵ و xbox series x توسط کسانی صورت می‌گیرد که اهمیت زیادی برای کیفیت بازی قائل هستند. با این وجود ویژگی‌هایی مانند طراحی دسته، خوش دست بودن آن، راحتی دکمه‌ها و عواملی مانند ویبره می‌توانند برای قضاوت در مورد کیفیت دسته تأثیر‌گذار باشند.

از این رو در ادامه دسته‌های دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد و پس از بررسی ویژگی‌های هر یک، کنسول برتر در این بخش را مشخص می‌کنیم.

مایکروسافت در طراحی دسته کنسول نسل نهم خود ابتکار جدیدی به خرج نداده است و تنها تغییر آن در محل قرار گرفتن دکمه‌ها مشاهده می‌شود. به این صورت که دکمه Share به مرکز منتقل شده است. تغییرات همیشه به معنی افزایش کیفیت نیستند؛ گاهی بهتر است به جای صرف انرژی و هزینه برای ایجاد تغییرات کلی، روی افزایش کیفیت بخش‌های مهم تمرکز شود. مایکروسافت در تولید کنسول نسل نهم خود دقیقاً به همین شکل عمل کرده است. باتری­‌های دسته کنسول ایکس باکس سری ایکس مثل سری قبل قلمی هستند و نگرانی برای خالی شدن شارژ وجود ندارد. دسته کنسول نسل قبل شرکت مایکروسافت یکی از استاندارد‌ترین دسته‌های موجود بین رقیبان به شمار می‌رفت. این دسته هیچ مشکل قابل توجه و ایرادی که نیاز به اصلاح داشته باشد، نداشت؛ به همین دلیل در نسل نهم کنسول‌ها به جای تغییرات بیهوده در دسته با کیفیت آن بر ارتقاء سطح گرافیک و سخت‌افزار کنسول تمرکز شده است.

مقایسه PS۵ و Xbox series x

در این مورد شرکت سونی نسبت به رقیب آمریکایی خود تغییرات بیشتری ارائه کرده است. به طور مثال دسته پی‌ اس فایو ابعاد بزرگتری نسبت به سری قبل یعنی پی اس فور دارد. از دیگر تغییرات این دسته می‌توان به دو رنگ شدن بدنه آن اشاره کرد؛ همچنین قابلیت Adaptive Triggers and Haptic Feedback نیز از تغییرات مثبت دسته کنسول نسل نهم سونی است. با وجود این قابلیت دسته، هنگام شلیک ویبره‌ای ایجاد می‌کند که کاربر به واسطه آن چیزی شبیه به لگد اسلحه را احساس می‌کند. مطمئناً این قابلیت در ایجاد هیجان بیشتر هنگام بازی تأثیر‌گذار است.

میکروفون داخلی نیز از قابلیت‌های جدید دسته DualSense سونی است. این قابلیت به نسبت سلیقه کاربران می‌تواند لذت بخش یا آزار دهنده باشد؛ به همین دلیل می‌توان این میکروفون داخلی را در صورت آزار دهنده بودن خاموش کرد.

مقایسه PS۵ و Xbox series x

برخلاف بخش‌های قبلی، این بخش از مقاله برنده‌ای ندارد. به نظر می‌رسد هردو کمپانی در این مورد به اندازه کافی عملکرد خوبی داشته‌اند. رضایت کاربران از دسته‌های نسل نهم هر دو کنسول نشان دهنده پیشتاز بودن کمپانی­‌های سونی و مایکروسافت در زمینه تولید کنسول‌های بازی است. هر یک از این دسته‌ها با توجه به سلیقه شخصی و نکات خاص می‌توانند نسبت به یکدیگر برتری پیدا کنند.

 

 ایکس باکس سری ایکس یا ps۵، کدام را بخریم؟

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب کنسول تأثیر دارد، قیمت آن است. در مواردی مانند رقابت دو کنسول پی اس فایو و ایکس باکس سری ایکس از دو شرکت معتبر جهانی با قابلیت‌هایی تقریباً یکسان، قیمت می‌تواند نقش سازنده‌ای در انتخاب یکی از این محصولات داشته باشد. به طور مثال اگر مسأله‌ای مانند سلیقه شخصی درباره بازی‌های انحصاری وجود نداشته باشد، دلیلی بر صرف هزینه بیشتر برای خرید کنسول گران قیمت‌تر وجود ندارد. با این حال خبر خوب درمورد دو کنسول PS5 و Xbox Series X قیمت یکسان هر دو محصول است. کمپانی‌های مایکروسافت و سونی هر دو قیمت ۵۰۰ دلار را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند. با این حال با خرید نسخه دیجیتالی کنسول پی اس فایو می‌توانید از تخفیف صد دلاری و خرید به قیمت ۴۰۰ دلار برخوردار شوید. اما قیمت این محصولات در بازار‌های ایران به چه صورت است؟

 

 ایکس باکس سری ایکس یا ps۵

 

در بازار‌های ایران محصول شرکت سونی یعنی کنسول PS۵ دارای قیمت حدودی ۲۱ تا ۲۲ میلیون تومان است. همانند بازار‌های خارجی نسخه دیجیتالی این کنسول با قیمت کمتری یعنی ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تا اینجای مقاله به نظر می‌رسد کمپانی مایکروسافت عملکرد بهتری داشته باشد با این وجود تفاوت قیمت این کنسول به نسبت رقیب ژاپنی خود قابل توجه است. کنسول‌های Xbox سری ایکس مایکروسافت که تنها به صورت نسخه عادی و دیسک خور آن در بازار وجود دارند با ۴ میلیون تفاوت یعنی ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان ارائه می‌شوند. در این صورت به نظر می‌­رسد هر فردی به جز کسانی که کنسول ایکس باکس سری ایکس با سلیقه‌شان سازگاری ندارد اقدام به خرید کنسول بازی کمپانی مایکروسافت می‌کنند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کاربران ترجیح می‌دهند بین خرید دو محصول با کیفیت یکسان، محصول ارزان‌ قیمت­ را انتخاب کنند. در این مورد استثنایی کنسولی با شرایط بهتر با قیمت کمتری نسبت به رقیب خود به فروش می‌رسد؛ در نتیجه برنده این بخش نیز کاملاً مشخص است.

 

به طور کلی کدام یک از کنسول‌های ps۵ و Xbox series x بهتر است؟

از آنجایی که کمپانی‌های مایکروسافت و سونی، هردو آزمون‌های خود را پس داده‌اند و از معتبرترین تولیدکنندگان در عرصه بازی‌سازی و تجهیزات آن هستند، قضاوت قطعی درباره بهتر بودن یکی از آن‌ها کار بسیار دشواری است. به همین دلیل تنها برتری این کنسول‌ها را می‌توان به عواملی مانند سلیقه شخصی نسبت داد. در این مورد می‌توانید با در نظر گرفتن نکات زیر انتخاب کنسول مورد نظر خود را راحت‌تر انجام دهید.

چه کسانی باید کنسول ژاپنی PlayStation 5 را انتخاب کنند؟

  • اگر به بازی‌های اختصاصی کنسول پی اس فایو علاقه دارید این کنسول را بخرید.
  • چنانچه کنترلر کنسول برایتان مهم است پی اس فایو را انتخاب کنید.

چه کسانی باید کنسول آمریکایی Xbox Series X را انتخاب کنند؟

  • افرادی که به بازی‌های انحصاری مایکرؤسافت علاقه‌مند هستند.
  • افرادی که اختلاف قیمت در حد ۴ میلیون نیز برایشان مهم است.
  • گیمر‌هایی که به نرخ فریم بالای۱۲۰ هرتزی در بازی‌ها علاقه‌مند هستند.
  • گیمر‌هایی که قادر به پرداخت هزینه اشتراک‌های ماهانه هستند.

 

جمع‌ بندی

با وجود کیفیت بالای هر دو کنسول می‌توان در مورد برتری آن‌ها از نظر مشخصات فنی و سخت‌افزاری تفاوت‌هایی هرچند ناچیز قائل شد. به طور مثال کنسول ایکس باکس سری ایکس به دلیل برتری سخت‌افزاری‌اش قادر است بازی‌ها را چند ثانیه زودتر از پی اس فایو لود کند. همانطور که گفته شد این تفاوت مربوط به ثانیه ها است و نه تنها دلیل محکمی بر ضعف کنسول ژاپنی پی اس فایو نیست، بلکه به اندازه کافی برای بهتر دانستن کنسول ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت نیز محکم نیست. چنانچه تجربه استفاده از PlayStation 5 و Xbox series x را داشته‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید 

یک قدم تا نصب بازی فاصله دارید

همین حالا اقدام به درخواست نصب بازی از طریق راه های ارتباطی زیر کنید