بازی جهان باز چیست؟ مروری بر مزایا و معایب و ویژگی ها

Ghost of Yotei

یکی از محبوب ترین انواع سبک های بازی، بازی های جهان باز(Open World) هستند. در بازی های جهان باز، بازیکن می تواند آزادانه در نقشه بازی حرکت کند و در محیطی بزرگ ،بدون محدودیت به کاوش بپردازد. حرکت بازیکن محدود به یک مسیر خطی نبوده و تقریبا در هر جای نقشه امکان حرکت دارد. طراحان بازی های جهان باز معمولا ماموریت ها و فعالیت هایی فرعی که جدای از داستان اصلی بازی هستند را هم طراحی می کنند که بازیکن می تواند در حین کاوش در دنیای بازی به انجام این ماموریت ها نیز بپردازد. یکی از معروفترین و قدیمی ترین بازی ها که دارای چنین ویژگی هایی است، سری GTA است.

بازی های جهان باز نقشه های بزرگ و متنوعی دارند کهشامل شهرها، جنگل ها، بیابان ها و دیگر محیط ها می شود. از محبوب ترین بازی های جهان باز کنونی میتوان به GTA و red dead redemption اشاره کرد. بازی هایی مانند Shenmue، Super Mario 64، DRIVER و Midtown Madness  پیش از این ها این سبک را اجرا کرده بودند و بازیکن میتوانست آزادانه در محیط بازی گردش کند. ولی تاریخچه کامل بازی های جهان باز از حوصله این مقاله خارج است و ما می خواهیم بیشتر به عاصر اصلی بازی، مزایا و معایب آن ها، ویژگی های کلیدی و آینده این بازی ها بپردازیم. سپس به معرفی موفق ترین نمونه ها بپردازیم.

محبوبیت روزافزون بازی های جهان باز

بازی Red Dead 2

محبوبیت بازی های جهان باز به دلایل متعددی مانند آزادی عمل در گیم پلی، جذابیت بالا، پیشرفت سخت افزارهای گرافیکی، نقشه وسیع، داستان های عمیق و با جزییات زیاد، افزایش استفاده از این سبک در دیگر ژانرهای بازی روز به روز در حال افزایش است. همین عوامل سبب شده بازی های جهان باز به پرفروش ترین بازی های این چند سال اخیر تبدیل شوند. در ادامه با جزییات بیشتر به هر کدام از این دلایل خواهیم پرداخت.

در بازی های جهان باز شما می توانید به دلخواه خود با جهان بازی تعامل کنید و داستان بازی را به واسطه ماموریت های جانبی که در بازی تعریف شده به دلخواه خود به پیش ببرید. حس کنترل بیشتر روی بازی سبب یک تعامل انعطاف پذیر داخل بازی می شود. در این بازی ها شما محدود به یک مسیر خاص نیستید و می توانید مسیرهای مختلفی را برای حرکت خود انتخاب کنید. شما توانایی این را دارید آزادانه تصمیم بگیرید که کدام ماموریت را انجام دهید، در کدام قسمت نقشه به کاوش بپردازید و داستان بازی را به چه ترتیبی به پیش ببرید.

برخی بازی ها به شما اجازه می دهند که شخصیت داستان را به اختیار خود توسعه دهید و آن را مطابق با هدف خود که چگونه میخواهید بازی را به پیش ببرید سفارشی کنید. این سفارشی سازی ها معمولا مربوط به مهارت ها و توانایی های شخصیت بازی است. همین آزادی عمل کاراکتر بازی سبب افزایش جذابیت بازی برای بازیکنان می گردد.

پیشرفت روزافزون کنسول ها و کامپیوترهای شخصی در توان پردازش مرکزی و پردازش گرافیکی سبب شده تا سازندگان بازی ها، آزادی عمل بیشتری در طراحی دنیاهای وسیع تر و واقعی تر داشته باشند. گرافیک بازی هایی که برای اخرین نسل کنسول های امروزی طراحی می شوند به واقعیت نزدیک تر بوده و از سیستم های هوش مصنوعی برای ایجاد جهان های پویا و غنی بهره می برند.

به همین واسطه بازی ساز ها میتوانند جزییات بیشتری برای بازی طراحی کرده و داستانی عمیق و پر رمزآلود خلق کنند، شخصیت های متنوع اضافه کنند، ماموریت های بیشتری طراحی کنند و این اجازه را به بازیکن دهند که در عمق زیبایی و پیچیدگی داستان غرق شده و ساعت ها سرگرم شود.

بازی های جهان باز به واسطه محبوبیت خود، به یک ماشین پول سازی برای شرکت های بازی سازی مبدل شده اند. بسیاری از شرکت های بازی ساز، پس از معرفی معروف ترین بازی های جهان باز خود به موفقیت های مالی بینظیری دست یافتند.

مزایا و معایب بازی های ژانر جهان باز

در خلال مطالبی که تا الان گفتیم، در مورد مزایای بازی های جهان باز هم صحبت کردیم، به طور خلاصه بازی های جهان باز می توانند مزایای زیر را داشته باشند:

  • آزادی عمل در بازی و انجام ماموریت ها
  • تجربه کاوش و ماجراجویی
  • داستان های پیچیده و جذاب
  • گستردگی ماموریت های فرعی در کنار داستان اصلی بازی
  • دنیای پویا و تعاملی

معایب

در کنار تمام جذابیت ها و پیچیدگی هایی که بازی های جهان باز دارند، شاید فکر کنید عیب و ایرادی به این بازی ها وارد نیست. ولی به مرور و با تجربه بازیکنان، معایبی نیز برای این بازی ها عنوان شده که در ادامه توضیح داده ایم:

  • تکراری و خسته کننده شدن گیم پلی: با اینکه وسعت نقشه بازی در سبک جهان باز یکی از جذابیت های این سبک به شمار میرود، ولی طبق تجربه بازیکنان، وسعت زیاد نقشه پس از مدتی می تواند خسته کننده و تکراری شود. علاوه بر این با گستردگی بالای داستان، خلاقیت در طراحی ماموریت های فرعی افت می کند و ممکن است تعداد زیادی از ماموریت های فرعی فاقد تنوع باشند و شما در بازی حس یکنواختی کنید.
  • پیچیدگی بالای داستان و نقشه و عدم تمرکز: اگر نقشه بازی بسیار بزرگ باشد و تعدد در ماموریت های فرعی داشته باشیم، بازیکن ممکن است در انتخاب مسیر بازی و فهمیدن درجه اهمیت ماموریت ها دچار ابهام شود.
  • گستردگی و زمان طولانی اتمام بازی: گستردگی این بازی ها میتواند سبب شود که تکمیل ماموریت ها و اهداف بازی زمان بر باشد.

معرفی 3 مورد از محبوب ترین بازی های جهان باز نسل جدید

The Witcher 3: Wild Hunt

بازی The Witcher 3 wild hunt

این بازی یکی از بهترین بازی های جهان باز است که  داستان سرایی عمیق آن در ترکیب دنیای گسترده و وسیع بازی، ترکیبی بی نظیر و جذاب ساخته است. این بازی علاوه بر دنیای گسترده و پویا، از ماموریت های فرعی متنوعی نیز برخوردار است. طراحی محیط با جزییات کامل و تعامل جالب بازیکن با دیگر شخصیت های بازی میتواند از دیگر دلایلی باشد که این بازی را به یکی از تاثیرگذارترین و زیباترین بازی های جهان باز مبدل کرده است.

Grand Theft Auto V (GTA V)

بازی GTA V

سری GTA از زمان معرفی اولین نسخه آن، به یکی از پرطرفدار ترین بازی های زمان خود تبدیل شد. اینکه بازیکن می تواند تجریبات متعددی در داخل یک محیط شهری در قرن 21 داشته باشد میتواند مهم ترین دلیل محبوبیت این بازی از زمان معرفی اولین نسخه آن قلمداد گردد. بازیکن در این بازی در تعامل با یک محیط شهری باز و وسیع است که که با چرخه شب و روز و تعاملات فراوان NPCها همراه است. شما در این بازی آزادی عمل بسیار بالایی در گیم پلی دارید. از رانندگی در شهر گرفته تا انجام ماموریت های متنوع جنایی.

No Man’s Sky

بازی No Man's Sky

این بازی یک بازی علمی- تخیلی- اکتشافی بوده و از ویژگی به نام تولید تصادفی استفاده می کند. به واسطه این ویژگی برای شما دنیایی بی انتها از سیاره ها و کهکشان ها خلق می شود. این بازی امکان کاوش در سیارات مختلف، ساخت و ساز و تعامل با موجودات فضایی را فراهم می‌آورد.

جمع بندی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم بازی های سبک جهان باز از پیشرفته ترین سبک های بازی های ویدئویی هستند که آزادی عمل در گیم پلی و انتخاب های بازیکن از مهمترین مولفه های آن هاست. شما در این بازی ها قادر هستید که بر خلاف بازی های خطی در دنیایی وسیع به کاوش بپردازید و از ماموریت های فرعی و متنوع در کنار داستان اصلی لذت ببرید. با وجود اینکه معایبی مانند خستگی و تکراری بودن دنیای بازی و ماموریت های فرعی برای بازی های جهان باز عنوان شده، ولی با پیشرفت هوش مصنوعی و دیگر فناوری ها مانند واقعیت مجازی میتوانیم شاهد پیشرفت های شگرفی در این سبک از بازی های ویدئویی باشیم.

چطور میتونم کمکتون کنم ؟