نقد و بررسی بازی Ryse son of rome

Ryse Son of Rome

بازی Ryse: Son of Rome از همان روزهای ابتدایی معرفی خود، به خاطر گرافیک بی نظیر و جلوه های بصری واقع گرایانه ای که داشت، تمام توجه ها را به خود جلب کرد. این بازی شما را به قلب امپراتوری روم می برد و شما در قالب فرمانده شجاع و وفادار این امپراطوری ایفای نقش خواهید کرد. داستان این بازی ترکیبی از مضامین انتقام، عدالت و خیانت است و داستان سقوط امپراتوری روم را روایت می کند. داستان بازی Ryse: Son of Rome شما را در صحنه های نبرد دلیرانه ای می برد که با هر ضربه شمشیر و هر تصمیم تاکتیکی، در خودتان حسی واقع گرایانه از فرماندهی سپاه روم را خواهید داشت. این بازی با بهره گیری از موتور قدرتمند Cry Engine، صحنه های حماسی را خلق می کند که با طراحی دقیق و با جزییات امپراطوری روم را همچون یک فیلم سینمایی در برابر چشمانتان به تصویر می کشد.

Ryse Son of Rome

آیا گرافیک بازی Ryse: Son of Rome تنها برتری این بازی است؟ آیا داستان بازی کشش این را دارد که بازیکن را تا مرحله پایانی علاقه مند نگه دارد؟ داستان بازی Ryse: Son of Rome تا چه اندازه توانسته تعادلی بین خیال و واقعیت برقرار کند؟ ما در مقاله نقد و بررسی بازی Ryse son of rome به دل این بازی سفر خواهیم کرد و آن را از زوایای مختلف بررسی می نماییم. داستان بازی، شخصیت پردازی ها، گیم پلی و … بررسی شده و در پایان به این نتیجه خواهیم رسید که بازی Ryse: Son of Rome ارزش تجربه کردن دارد یا نه؟

گیم پلی بازی Ryse: Son of Rome

چندین المان کلیدی مانند سیستم مبارزات، کنترل نفرات و اجرای تاکتیک های جنگی، مبارزات گلادیاتوری و توانایی ارتقای مهارت ها این بازی را جالب و البته بحث برانگیر کرده است. مبارزات بازی Ryse: Son of Rome بیشتر حالت سینمایی دارد و شما جلوه های بصری هیجان انگیری را تجربه خواهید کرد. به واسطه این جلوه ها، مبارزات و تاکتیک ها با ظاهری حماسی به نمایش گذاشته شده اند. البته تمام این ویژگی ها به مرور با گذراندن مراحل بازی تکراری شده و از جذابیت آن ها کاسته خواهد شد. همین مورد یکی از مهمترین انتقاداتی است که بازیکنان و منتقدین به این بازی وارد کرده اند. در ادامه هر کدام از این موارد را دقیقتر بررسی خواهیم کرد.

سیستم مبارزات یا همان Combat system

مبارزات خیره کننده و در عین حال بسیار واقع گرایانه از بارزترین ویژگی های این بازی است. مکانیک هک اند اسلش، سیستمی است که مبارزات بر مبنای آن طراحی شده است و شما به عنوان ماریوس نبردهای نزدیک را تجربه خواهید کرد. حملات عادی و سنگین، دفاع و جاخالی، حرکات ترکیبی هستند که برای شکست دشمنان باید استفاده کنید. واکنش های سریع شما شدیدا روی بازی شما موثر هستند و شما باید حرکات دشمنان را به موقع خنثی کرده و ضدحمله بزنید. تمام این حرکات با انیمیشن های سینمایی توام شده اند که زیبایی صحنه ها را دوچندان می کند.

اگر Mortal compat را بازی کرده باشید، حتما با ضربات تمام کننده یا همان Finishim آشنایی دارید. در بازی Ryse: Son of Rome نیز پس از مبارزه، دشمن ضعیف شده و وارد حالتی اصطلاحا به نام QTE می گردد. در این هنگام شما با فشردن دکمه های مشخصی، یک فینیشینگ سینمایی توسط ماریوس را شاهد خواهید بود. این حرکات در ابتدا بسیار جذاب هستند ولی تکراری شدن آن ها از جذابیتشان می کاهد.

توانایی کنترل نفرات و برنامه ریزی تاکتیک های جنگی

یکی از تمایزات بازی Ryse: Son of Rome با دیگر بازی ها این است که شما می توانید در مقام یک فرمانده، واحدهای نظامی خود را در میدان جنگ رهبری کرده و با توجه به استراتژی دفاعی خود، آرایش های نظامی آن ها را مشخص کنید.

مبارزات چند نفره یا Multiplayer mode

بازی Ryse: Son of Rome دارای یک بخش چند نفره است که در آن شما می توانید در کولوسئوم مبارزه کنید. در این قسمت شما باید با تعداد زیادی از دشمنان مبارزه کنید. در این قسمت شما میتوانید با دوستانتان تیم تشکیل داده و نبردها را مشترکا انجام دهید.

افزایش مهارت های ماریوس با توجه به امتیازات کسب شده

با توجه به امتیازاتی که در طول بازی کسب می کنید می توانید مهارتهای ماریوس را افزایش دهید. به واسطه کشتن دشمنان و انجام حرکات تمام کننده میتوانید امتیازات خود را افزایش دهید. شما میتوانید امتیازات خود را برای دسته های مختلفی مانند سلامت، بهبود قدرت حملات و یا تسریع در پر شدن نوار خشم خرج کنید. ولی طبق گفته منتقدین این دسته ها کامل نبوده و انتخاب های استراتژیک زیادی نصیبتان نمی کند.

در کل میتوانیم برای بازی Ryse: Son of Rome مواردی مانند جلوه بصری خیره کننده در حین بازی و مبارزات و همچنین تجربه های سینمایی که ارئه می دهد را به عنوان نقاط قوت گیم پلی این بازی در نظر بگیریم. ولی کم بودن عمق گیم پلی و همچنین تکراری بودن سبک مبارزات، تمرکز زیاد روی حرکات تمام کننده، تعداد حرکات محدود، خطی بودن روند بازی و تنوع نداشتن در مراحل مختلف نقاط ضعفی است که تاکنون توسط منتقدین بیان شده است. ولی در این شکی نیست که بازی Ryse: Son of Rome یک تجربه هیجان انگیر از مبارزات در دوران روم باستان است.

داستان بازی Ryse: Son of Rome

بازی Ryse: Son of Rome  روایتگر یک داستان حماسی و انتقام جویانه است که شما را غرق در دنیای روم باستان می کند. شخصیت اصلی داستان، یک سرباز رومی به نام ماریوس تیتوس است و در پی انتقام گرفتن از کسانی است که خانواده اش را به قتل رسانده اند. مضامین اصلی داستان وفاداری، خیانت و فداکاری است که ماریوس را در مسیر انتقام گرفتن قرار می دهند.

ماریوس تیتوس کیست؟

ماریوس یک سرباز وفادار و شجاع رومی است که در ارتش امپراطوری خدمت می کند. در ابتدای بازی به عنوان یک افسر ارتش بوده و با گذشت داستان بازی ترفیع درجه می گیرد. خانواده او توسط بربرهای وحشی کشته شده اند و همین انگیزه اصلی او برای انتقام است.

درحالی که بریتانیایی ها یکی از پسران امپراطور یعنی کومودوس را اسیر می کنند، ماریوس امپراطور روم (نِرو) را به اتاقی امن می برد. به دستور امپراطور، ماریوس داستان زندگی اش را برای او تعریف می کند. فرمانده ویتالیون که در کنار پدر ماریوس خدمت می کرد، او را به لژیونر چهاردهم منتقل می کند و به او قول انتقام خانواده اش را می دهد.

ویتالیون ماریوس را به استان شورشی بریتانیا می فرستد. جایی که ناوگان حمل و نقل آنها توسط زنجیر هایی که از برج های این سر و آن سر رودخانه کشیده شده نابود می شوند. در طول مسیر، کشتی ماریوس با توپ جنگی اصابت میکند و غرق می شود؛ اما ماریوس زنده می ماند و حمله ای را رهبری می کند تا برج ها را نابود سازد.

پس از این داستان ویتالیون تحت تاثیر قرار گرفته و ماریوس را به سناتور ترفیع درجه می دهد. لژیونر چهاردهم به یورک (York) لشکر کشی می کند و در راه با شورشیان متعددی روبرو می گردد. ماربوس پس از رسیدن به یورک، لژیون چهاردهم را در حمله به ارتش شورشی ها رهبری کرده و پادشاه بریتانیا، آزوالد و دخترش بودیکا را اسیر می کند.

از این بخش به بعد ممکن است داستان برایتان اسپویل شود. 

Ryse Son of Rome

لژیون چهاردهم، آزوالد و بودیکا را پیش باسیلیوس، پسر امپراطور روم می آورد و او آزوالد را مجبور می کند تا فاش کند که بریتانیایی ها برادر باسیلیوس یعنی کومودوس را به کجا فرستادند.

پس از اینکه آزوالد به رومیان اعتراف کرد که کومودوس با ساکنان آن سوی دیوار هادریان مبادله شده است، باسیلیوس به لژیون چهاردهم دستور می دهد تا به سمت شمال حرکت کنند و کومودوس را بازگردانند. لژیون چهاردهم حین لشکر کشی به شمال، توسط بربر ها مورد حمله قرار می گیرند. ویتالیون دستگیر می شود و ماریوس هم به داخل دره ای سقوط کرده ولی زنده می ماند. ماریوس به سمت کمپ اصلی بربرها می رود (جایی که میخواهند ویتالیون را بسوزانند) و رهبر بربرها را می کشد و ویتالیون و کومودوس را نجات می دهد. با بازگشت به یورک، ماریوس و ویتالیون در یک معاهده صلح بین رومی ها و بریتانیایی ها شرکت می کنند. با این حال، کومودوس آزوالد رو می‌کشد. ولی دخترش بودیکا می تواند فرار کند. سپس برای انتقام پدرش، شورشی را برنامه ریزی می کند که امپراطوری روم را درگیر می نماید.

طی این درگیری ها، Son of Rome یا همان ماریوس متوجه می‌شود که در واقع خود امپراتور نِرو مسئول حمله قبلی بوده که منجر به مرگ خانواده‌اش شده بود. کومودوس پس از ماموریت دادن به لژیون چهاردهم برای دفاع از شهر از یورک، فرار می کند. ماریوس خود را قربانی می کند تا آخرین کشتی های رومی بتوانند از شهر فرار کنند. با این حال، ماریوس توسط الهه رومی تابستان زنده می‌شود و عهد می‌کند که انتقام خانواده‌اش را بگیرد و نرو و پسرانش را بکشد.

گرافیک و صداگذاری

در بازی Ryse: Son of Rome به گرافیک و صداگذاری توجه ویژه ای شده و تاثیر زیادی در تجربه و ایجاد احساسات عمیقتر در بازی داشته اند.

از نقاط قوت اصلی این بازی گرافیک بالای آن است. شهرهای رومی با تمام جزییات بازسازی شده اند، مناظر طبیعی و تمامی جزییات، نفرات و مبارزات بسیار واقع گرایانه هستند. تمامی جزییات با دقت بالایی طراحی شده تا بازیکن در بهترین سطح ممکن تعامل با دنیای بازی ارتباط برقرار کند.

موسیقی متن توسط شرکت معروف Crytek ساخته شده است. موسقی هایی ساخته شده اند، به خوبی حس حماسی در حین نبردها را به بازیکن القا می کند. تمام افکت های صوتی مانند صداهای شمشیر و سلاح ها، صداهای نفرات، اسبها، ضربات، طوفان و … در عالی ترین حالت ممکن قرار داده شده اند و یک تجربه نزدیک به واقعیت را برای شما رقم می زند.

به طور کلی، Ryse: Son of Rome با گرافیک و صداگذاری ممتاز خود، یک تجربه بصری و صوتی بسیار زیبا و جذاب از جنگ‌های روم باستان را ارائه می‌دهد که برای علاقه‌مندان به تاریخ و عناصر اپیک بازی‌ها، تجربه‌ای ناب محسوب می‌شود.

تریلر رسمی بازی Ryse: Son of Rome

پلتفرم های Ryse: Son of Rome

بازی Ryse: Son of Rome انحصاری مایکروسافت می باشد و فقط روی دستگاه های زیر قابل اجرا می باشد.

  •  Xbox One یا بالاتر
  • PC

جمع بندی

بازی Ryse: Son of Rome یک بازی اکشن- تاریخی است که داستان فرمانده شجاع رومی، ماریوس تیتوس را روایت می کند که به دنبال انتقام از قاتلین خانواده اش است. داستان بازی در قلب امپراطوری روم باستان نقل می شود و مضامینی از خیانت، فداکاری و جاه طلبی را در دل خود دارد. گیم پلی بازی مبارزات سینمایی و تاکتیکی است که با مکانیک‌های مبارزه‌ای ساده اما جذاب همراه است. اگرچه ممکن است به دلیل تکرار حرکات و کیو‌تی‌ای‌ها در طول زمان یکنواخت شود، اما جلوه‌های بصری خیره‌کننده و صداگذاری واقع‌گرایانه، تجربه‌ای جذاب و متفاوت از جنگ‌های رومی ارائه می‌دهند. با وجود نقاط ضعف جزئی در گیم‌پلی، Ryse: Son of Rome به دلیل گرافیک بسیار واقع‌گرایانه و داستان مهیج خود ارزش امتحان کردن را دارد و می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازی‌های تاریخی و سینمایی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی باشد.

چطور میتونم کمکتون کنم ؟