آیا تا به حال با پلی استیشن 5 کار کرده‌اید؟ اگر این کنسول را دارید یا قصد خرید آن را داشته باشید، معمولا با تمام مشخصات آن آشنایی دارید. این دستگاه از قسمت‌های زیادی تشکیل شده که ریجن PS5 یکی از آن‌ها است. اگر چه این ویژگی نقش زیادی در کار با کنسول ایفا نمی‌کند، اما می‌تواند در انتخاب پلی استیشن هنگام خرید مهم باشد. شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که ریجنPS5  دقیقا چیست و چه نقشی در کنسول‌ها دارد؟ در ادامه به بررسی این موضوع به طور کامل خواهیم پرداخت.

ریجن ps5 چیست؟

معمولا برای هر محصول در سراسر دنیا خط تولیدهایی در نظر گرفته می‌شود تا محصولات برای هر منطقه به طور خاص تولید شوند. این امر به این دلیل انجام می‌شود که برخی کشورها قوانین خاص خوشان را برای نصب بازی‌های پلی استیشن دارند یا در منطقه موردنظر سیاست‌های خاصی اعمال شده است که محصولات باید با توجه به آن‌ها تولید شوند. با این که بیشتر محصولات از جمله کنسول‌های بازی ساخت و مونتاژ کشور چین هستند، با این حال برخی کارخانه‌ها در مناطق مختلف وجود دارند.

برای کنسول‌هایی که در مناطق مختلف تولید می‌شوند، کد مخصوصی در نظر گرفته می‌شود که به آن ریجن PS5 گفته می‌شود. این کدها از عدد یک شروع می‌شوند و تا عدد شش ادامه دارند. اگر روی پلی استیشن خود را نگاه کنید، کدی را می‌بینید که مربوط به ریجن PS5 است و نشان دهنده کارخانه آن خواهد بود. بسیاری از فروشندگان به خریداران می‌گویند که کنسول‌های تولید شده در ریجن آمریکا از کیفیت بالاتری نسبت به کنسول‌های تولید شده در آسیا برخوردار هستند. این تصور کاملا غلط است و کنسول‌های تولید شده در ریجن های مختلف از نظر کارکرد و کیفیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بیشتر تفاوت آن‌ها در موارد جزئی است که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی خواهیم داد.

آیا ریجن ها با یکدیگر تفاوت دارند؟

معمولا ریجن ها در یک سری ویژگی‌ها و مشخصات جزئی با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، برخی از کشورها در بسیاری از بازی‌ها سانسورها و حذفیاتی را ارائه می‌کنند که فقط مخصوص به منطقه و محدوده خودشان است. به همین دلیل، کد ریجن مخصوص روی آن‌ها درج خواهد شد. از طرفی، معمولا بیشتر بازی‌ها به صورت دوره ای آپدیت‌هایی را ارائه می‌دهند که چند بسته الحاقی به نام DLC دارند. برای نصب بازی‌ها و آپدیت‌های آنان باید دقت کنید که ریجن کنسول با ریجن بازی‌ها یکسان باشد.

اگر برای خرید پلی استیشن 5 به فروشگاه‌ها مراجعه کنید، متوجه تفاوت قیمت در مدل‌های مختلف می‌شوید. علت این تفاوت قیمت در چیست؟ هر کنسول ریجن متفاوتی دارد و از یک کشور خاص وارد می‌شود. به همین دلیل، هزینه حمل و نقل و واردات آن افزایش می‌یابد. پس اگر بودجه محدودی دارید، باید ریجنی را انتخاب کنید که قیت آن کمتر باشد. البته باید این نکته را هم ذکر کرد که نرخ ارز دراین موضوع بسیار مهم است و با نوسانات بازار، قیمت کنسول‌ها نیز می‌تواند تغییر کند.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که می‌توان برای ریجن PS5 در نظر گرفت، نوع آداپتور انتخابی و بسته بندی است. هر خط تولید در ریجن مخصوص به خود، بسته بدی متفاوتی برای پلی استیشن در نظر می‌گیرد که موضوع مهمی نیست و لازم نیست که بر اساس آن کنسول خود را انتخاب کنید.

بررسی ریجن PS5 در مناطق مختلف

هر منطقه یا محدود ریجن مخصوص به خود را دارد که باعث می‌شود در بازی‌ها و قمت کنسول تفاوت‌هایی به وجود بیاید. معمولا ریجن PS5 را با این اعداد نام گذاری می‌کنند:

  • ریجن 1 را برای مناطق آمریکای شمالی که شامل کانادا و ایالات متحده است در نظر می‌گیرند.
  • ریجن 2 مخصوص منطقه ما یعنی، خاورمیانه، اروپا و ژاپن است.
  • ریجن 3 برای کشورهای آسیای شرقی نام گذاری شده است.
  • ریجن 4 مربوط به مناطق آمریای لاتین و استرالیا خواهد بود.
  • ریجن 5 برای آفریقا و روسیه در نظر گرفته شده است.
  • ریجن 6 هم مخصوص کشور چین خواهد بود.

مناسب‌ترین قیمت مربوط به ریجن PS5 منطقه محل زندگی شما است، چرا که بر اساس ویژگی‌های این منطقه ساخته و ارسال می‌شود.

چگونگی تشخیص ریجن در PS5

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که چطور می‌توان نوع ریجن PS5 را تشخیص داد؟ معمولا دو راه برای تشخیص این امر وجود دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید در پیش بگیرید یافتن کد ریجن در تنظیمات پلی استیشن است. برای تشخیص آن باید به تنظیمات کنسول بروید. سپس بخش مدیریت حساب را انتخاب کنید و روی اطلاعات حساب کلیک کنید. در صورت کلیک گزینه‌های متعددی برای شما نمایان می‌شود که شما باید روی گزینه آدرس کلیک کنید. در نهایت یک صفحه برای شما باز می‌شود که در آن نام شهر تولید کننده کنسول نمایش داده می‌شود. از طریق نام شهر می‌توانید به کشور و در نهایت کد ریجن دست پیدا کنید.

راه دوم یافتن کد ریجن از طریق اکانت یا حساب در سایت پلی استشین است. برای این کار باید به سایت پلی استیشن مراجعه کنید و وارد اکانت خود شوید. برای ورود به حساب به پسورد و ایمیل نیاز خواهید داشت. وقتی وارد حساب شدید، باید به قسمت Account بروید و جزییات حساب را باز کنید. در این صفحه گزینه‌هایی را می‌بینید که باید روی country/region  کلیک کنید. در نهایت با کلیک روی این گزینه می‌توانید ریجن PS5 را مشاهده کنید.

 

چگونه می‌توان ریجن را در ps5 تغییر داد؟

برخی از گیمرها و کاربران گاهی اوقات سعی می‌کنند محدودیت و سانسورهای ریجن کنسول را برای نصب بازی ps5 تغییر دهند. تغیر ریجن  PS5 به شما این امکان را می‌دهد که برخی از بازی‌ها را زودتر بازی کنید یا همه بازی‌ها را بدون محدودیت داشته باشید. به طور کلی، باید گفت که تغییر ریجن درپلی استیشن 5 امکان پذیر نیست. برای این کار، لازم است که یک حساب کاربری جدید در کنسول ایجاد کنید. بنابراین، اگر قبلا بازی را در حساب اصلی خود خریداری کرده اید، باید دوباره همان را در اکانت جدید خریداری کنید.

سخن پایانی

تجربه بازی کردن با پلی استشین 5 می‌تواند واقعا لذت بخش باشد، اما گاهی اوقات محدودیت‌های ایجاد شده در نصب بازی ps5 باعث می‌شود که نتوانید از بازی لذت کافی را ببرید. این امر معمولا به دلیل تفاوت ریجن ps5 در کنسول‌های متفاوت است. در این مطلب به نحوه تشخیص ریجن‌های مختلف و انواع آن‌ها اشاره کردیم. در نتیجه، اگر قصد خرید پلی استشین 5 را دارید، بهتر است که هنگام خرید از ریجن آن اطلاع پیدا کنید.